2024년 05월 16일
(행1:9) 예수님께서 이 말씀을 하시고 그들이 지켜보는 가운데 들려 올라가시니, 구름이 그분을 감싸 보이지 않게 하였다.
(엡4:11~12) 그분께서 직접 어떤 사람들은 사도로, 어떤 사람들은 신언자로, 어떤 사람들은 복음 전하는 이로, 또 어떤 사람들은 목자 및 교사로 주셨습니다. 이것은 성도들을 온전하게 하여 그 사역의 일을 하게 하려는 것, 곧 그리스도의 몸을 건축하게 하려는 것입니다.
누가의 복음서는 주님께서 하늘로 승천하는 것으로 끝나고, 그가 쓴 사도행전은 주님의 승천으로 시작합니다. 그가 쓴 복음서는 육체 되신 예수님의 땅에서의 사역에 대한 이야기입니다. 그가 쓴 사도행전은 이 땅에서 믿는 이들을 통하여 수행되는, 부활하고 승천하신 그리스도께서 하늘에서 계속 하시는 사역에 대한 기록입니다. 사복음서에서의 주님의 이 땅에서의 사역은 그분께서 혼자서 수행하셨고, 그분 자신을 믿는 이들 안에 다만 하나님의 왕국의 씨로서 뿌리셨으며, 교회는 아직 건축되지 않았습니다. 사도행전에 있는 하늘에서의 주님의 사역은 주님의 부활과 승천 안에 있는, 그분의 믿는 이들을 통하여 수행되며, 교회를 건축하기 위하여(마16:18) 하나님의 왕국의 발전으로서 온 땅에 그분을 확산하는 것입니다. 이는 주님의 충만(엡1:23)인 그분의 몸을 조성하여 주님을 표현하고, 심지어 하나님의 충만(엡3:19)으로서 하나님을 표현하기 위한 것입니다. 주님의 승천은 주님의 다시 오심을 향한 것입니다. 주님의 승천과 다시 오심 사이에 은혜의 시대가 있습니다. 이는 공기와 같은 그리스도, 곧 생명 주시는 영이신(고전15:45) 주님께서 하나님의 선택된 백성에게 그분의 모든 것을 포함한 구속을 적용하여 그들을 완전히 구원함으로써, 그분의 몸인 교회를 산출하고 건축하여, 이 땅에 하나님의 왕국을 세우기 위한 것입니다. (발췌문 : 하단 영문 참조)
Acts 1:9 And when He had said these things, while they were looking on, He was lifted up, and a cloud took Him away from their sight. Eph 4:11~12 And He Himself gave some as apostles and some as prophets and some as evangelists and some as shepherds and teachers, For the perfecting of the saints unto the work of the ministry, unto the building up of the Body of Christ.
Luke's Gospel ends with the Lord's ascension into heaven, and his Acts begins with it. His Gospel is a narrative of the ministry of the incarnated Jesus on earth. His Acts is a record of the succeeding ministry of the resurrected and ascended Christ in heaven carried out through His believers on earth. In the Gospels, the Lord's ministry on earth, carried out by Himself, only sowed Himself as the seed of the kingdom of God into His believers, with no church built up yet. In Acts, the Lord's ministry in heaven, carried out through His believers in His resurrection and ascension, spreads Him as the development of the kingdom of God for the building up of the church (Matt. 16:18) throughout the entire world to constitute His Body, His fullness (Eph. 1:23), to express Him, even the fullness of God (Eph. 3:19) for God's expression. The Lord's ascension points to His coming back. Between His ascension and His coming back there is the dispensation of grace so that He as the pneumatic Christ, the life-giving Spirit (1 Cor. 15:45), may apply His all-inclusive redemption to God's chosen people for their full salvation, that He may produce and build up the church, as His Body, for the establishment of the kingdom of God on earth.