2018년 08월 20일
(눅1:31) 보십시오, 그대가 잉태하여 아들을 낳을 것인데, 이름을 예수라 부르십시오.
(1:35) 천사가 마리아에게 대답하였다. "성령께서 그대 위에 임하시고, 가장 높으신 분의 능력이 그대를 덮을 것입니다. 그러므로 태어나실 거룩하신 분은 하나님의 아들이라 불리실 것입니다.
주님의 두 가지 본질은 단순히 함께 더해진 것이 아니었습니다. 오히려 사람-구주의 잉태에 있어서는 신성한 본질과 사람의 본질이 연합되었습니다. 이 연합을 잘못 이해한 사람들은 그것이 신성하지도 않고 인간적이지도 않는 어떤 것, 즉 제 삼의 본성을 산출했다고 말합니다. 주 예수님에 대해 이렇게 말하는 것은 이단적인 것입니다. 그러나 우리는 이것이 단어 "연합"에 대한 우리의 이해가 아님을 분명히 말하고자 합니다. 우리는 웹스터 대사전에 나오는 이 단어의 첫 번째 정의에 동의합니다. 연합-특별히 원래의 요소들이 그 배합 안에서 구별될 수 있도록 (다른 한 가지에 한 가지나 두 가지 또는 그 이상을 함께) 결합하거나 배합하는 것. 이 정의에 따르면 두 가지 또는 그 이상이 함께 연합될 때, 그들의 원래 본성이 없어지지 않고 구별할 수 있는 상태로 남아 있습니다. 우리는 연합의 예로 차(茶)를 들 수 있습니다. 차가 물에 연합되어 음료가 될 때, 차의 본질도, 물의 본질도 잃지 않습니다. 대신 두 본질은 남아 있습니다. 그것들은 차에 속하지도, 물에 속하지도 않는 제 삼의 어떤 본성을 산출하지 않습니다. 우리의 구주는 신성한 본질로 잉태되셨고 사람의 본질로 나셨습니다. 그러므로 그분은 제 삼의 어떤 존재를 산출하지 않고 함께 연합된-하나님과 사람-두 본질을 지닌 한 인격이십니다. 주님께는 두 가지 본질이 있지만 그분은 여전히 하나의 온전한 인격, 하나님이시며 사람이신 분입니다. 기 도 : 주 예수님! 하나님과 사람의 연합에 대한 분명한 이해를 주심을 감사합니다. 당신은 신성으로 잉태되셨지만 인성으로 나신 분이십니다. 놀라운 하나님-사람이신 당신을 더 누리며 감상하기 원합니다. 아멘. (발췌문 : 하단 영문 참조)
Luke1:31 And behold, you will conceive in your womb and bear a son, and you shall call His name Jesus. (35) And the angel answered and said to her, The Holy Spirit will come upon you, and the power of the Most High will overshadow you; therefore also the holy thing which is born will be called the Son of God.
The Lord's two essences were not merely added together; rather, in the conception of the Man-Savior the divine essence and the human essence were mingled. Some who misunderstood this mingling said that it caused a third nature to be produced, something which is neither divine nor human. To say that with respect to the Lord Jesus...is heretical. However, we wish to make it clear that this is not our understanding of the word "mingle." We agree with the first definition of this word given in Webster's Unabridged Dictionary: mingle--"to combine or join (one thing with another, or two or more things together), especially so that the original elements are distinguishable in the combination." According to this definition, when two or more things are mingled together, their original natures are not lost but remain distinguishable. We may use tea as an illustration of mingling. When tea is mingled with water to make a beverage, neither the essence of tea nor the essence of water is lost. Instead, both essences remain...they do not produce a third nature, something which is neither tea nor water. Our Savior was conceived of the divine essence and born of the human essence. Therefore, He is a Person with two essences--the divine and the human--mingled together without a third nature being produced. Although the Lord has two essences, He is still a single complete Person, One who is both God and man.