워치만 니의 영성 신학에 대한 오동생(吳東生) 박사의 평가
지방교회
Eugene , 2013-11-15 , 조회수 (6178) , 추천 (0) , 스크랩 (1)

 

워치만 니의 영성 신학에 대한 오동생(吳東生) 박사의 평가

 

 

DongshengJohnWu2.jpg * 오동생(吳東生) 박사는 캘리포니아 버클리 연합 신학대학원(the Graduate Theological Union  in  Berkeley)에서 그리스도인의 영성을 주제로 박사 학위를 받았고, 일리노이주 시카고 트리니티 복음주의 신학교(TEDS)에서 석사 학위를 받았다. 그는 캐나다 벤쿠버에 있는 리젠트 대학(Regent College)에서 ‘영성 형성의 신학과 실행’ 과목을 가르쳤다. 그의  저술 중에 워치만 니의 이해: 영성, 지식, 형성(Understanding Watchman Nee: Spirituality, Knowledge, and Formation)[1]이라는 책이 있는데, 이 책은 기독교적 영성 안의 전통들과의 대화 형식을  통해 워치만 니의 영성 신학을 면밀히 조사한 책이다.

 


워치만 니의 영성 신학은 보편적인 복음주의 신학에 크게 기여했을 뿐 아니라 토착 중국 신학의 걸작이기도 하다. 워치만 니는 그리스도의 생명의 풍성함, 하나님의 말씀의 계시와 조망, 하나님의 계시와 사람의 추론(reasoning)의 차이, 믿는 이들의 삶 속에 있는 성령의 다스림, 자아 생명을 깨뜨릴 필요성, 교회 안에서의 믿는 이들의 생명의 교제에 관해 깊이 이해했다. 그는 또한 이러한 것들을 실제로 적용하는 방법도 알고 있었다.


비록 워치만 니의 인간 삼분론이 존재론에서 충분한 근거가 부족한 듯 하지만, 최근의 성경적 연구는 사람의 기호(inclination)와 기능 안에 영과 혼과 몸의 세 부분이 있다는 관점을 지지하고 있으며, 모든 세대에 걸친 성도들의 체험 역시 이러한 관점과 일치한다. 더 나아가 사람의 영과 생각의 기능 사이에는 차이가 있다는 워치만 니의 견해는 성경과 부합하고 기독교 영성의 역사 안에서 등장했던 수많은 뛰어난 인물들의 이해와도 일치한다.


워치만 니의 영성 신학은 중국 신학에게는 위대한 보물이다. 이 신학은 우리가 오늘날의 믿는 이들과 교회들의 생활과 삶 속에 더 깊게 탐구하고 실제적으로 적용하기를 기다리고 있다.

 

 


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[1] http://www.amazon.com/Understanding-Watchman-Nee-Spirituality-Knowledge/dp/1610975324
 


Dongsheng Wu (吳東生), Ph.D.
holds a Ph.D. in Christian Spirituality from the Graduate Theological Union in Berkeley, CA, and a master’s degree from Trinity Evangelical Divinity School in Chicago, IL. He taught theology and the practice of spiritual formation atRegent College in Vancouver, Canada. His publications include Understanding Watchman Nee: Spirituality, Knowledge, and Formation, a book that examines the spiritual theology of Watchman Nee in dialogue with traditions in Christian spirituality.

 


Watchman Nee’s spiritual theology is a masterpiece of indigenous Chinese theology as well as a great contribution to evangelical theology universally. Watchman Nee had a very deep understanding concerning the riches of the life of Christ, the revelation in and enlightenment from God’s Word, the distinction between God’s revelation and man’s reasoning, the ruling of the Holy Spirit in a believer’s living, the necessity of the breaking of the life of the self, and the believers’ life of fellowship in the church; he also had a practical way to apply them.


Even though Watchman Nee’s view of trichotomy may not seem to have sufficient basis in ontology, contemporary biblical research is able to support the view that in man’s inclination and function there are three parts: spirit, soul, and body, and the experiences of the saints throughout the generations also match this view. Furthermore, Watchman Nee’s view with regard to the distinction between the functions of the spirit and the mind not only corresponds to the Bible but is also in accordance with the understanding of many important figures in the history of Christian spirituality.


Watchman Nee’s spiritual theology is a great treasure to Chinese theology. It awaits our further mining and practical application to the life and living of today’s believers and the churches.

 

 

원출처: http://an-open-letter.org/testimonies/#19

 

 

출처 : 지방교회 교회자료 http://www.localchurch.kr/

 

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