칼빈신학과 신화교리-관련논문 소개(영문)
신화
바울 , 2009-04-20 , 조회수 (5205) , 추천 (0) , 스크랩 (0)
    

                                             The greatest possible blessing: Calvin and deification

 

 Carl Mosser -저자영국에서 대학을 나와서 현재 미국에서 활동 중임
St Mary's College, University of St Andrews, St Andrews KY16 9JU, Scotland, UK cm54@st-andrews.ac.uk


Abstract

 

 Many assume that the patristic notion of deification is absent from the mainstreams of post- patristic Western theology. Recent scholarship, however, identifies deification in Augustine, Aquinas, Luther, early Anglicanism, early Methodism and Jonathan Edwards -all fountainheads of Western theology. This article contends that deification is also present in Calvin's theology. It is not a prominent theme in its own right and some of the bolder patristic terminology is not employed. Nonetheless, the concept and imagery of deification regularly appear on stage while other doctrines are explicated. For Calvin, deification is the eschatological goal and blessing greater than which nothing can be imagined.

 

 많은 사람들은 신화에 관한 교부들의 언급은 후기-교부 서방 신학의 주요 흐름과는 동떨어졌다고 생각을 한다. 그러나 최근 학계에서 스틴, 아퀴나스, 루터, 초기 (영국) 국교회, 초기 감리교, 그리고 죠나단 에드워드에게 있어 신화가 모든 서방 신학의 근간임이 확인되고 있다. 논문은 신화가 또한 칼빈 신학에서도 나타나고 있다고 강력하게 주장한다. 그것은 칼빈 신학 안에서 주목을 끄는 주제도 아니었고,  교부들의 대담한 용어들을 사용하지도 않았다. 그럼에도 불구하고, 그의 신화에 관한 개념과 사상이 다른 교리들을 설명하는 과정에서 정규적으로 나타나고 있다칼빈에게 있어, 신화는 종말론적 목표요 상상할  없는 이상의 축복이다.

 

 Introduction

 

 To Western ears unaccustomed to its bold terminology theoÅsis, usually associated with patristic and Eastern Orthodox writers, can sound blasphemous. TheoÅsis is described under a number of theological rubrics. These include adoption to divine sonship, participation in God, sharing of divine life, impartation of immortality, restoration of the imago dei, glorification, and consummation of the marriage between Christ and the Church. Succinctly, theoÅsis is for believers to become by grace what the Son of God is by nature and to receive the blessings that are his by right as undeserved gifts. Most boldly, theoÅsis is described as a transforming union of the believer with God and Christ usually, if inadequately, translated as `divinization' or `deification'.1 (후략)

 

 주로 교부들과 동방교회 저자들과 관련된 theosis(데오시스)라는 두드러진 용어에 익숙하지 않은 서방 신학자들의 귀에는 그것이 신성모독으로 들릴 있을 것이다. 데오시스는 수많은 신학 전례